Kedilerde Fiv Hastalığı

Canlılar, yaşamları boyunca birçok hastalıkla karşılaşabilirler. Buna sevimli dostlarımız da dâhildir. Bu hastalıklar bazen ölümcül seviyede olabilirken bazen de tedavi edilebilir ve normal seviyelerde olabilir. Önemli olan birçok hastalıkta olduğu gibi erken teşhistir. Kedilerde de oldukça sık rastlanan ve tehlikeli hastalıklar arasında yer alan hastalıklardan biri de kedilerde fiv hastalığı olmaktadır.

Fiv virüsü, kedilerde Aids’e sebebiyet veren bir hastalıktır. Ancak insanlara bulaşıcı olma ihtimali yoktur. Kedilerde fiv hastalığı fiv virüsünün kedi vücuduna girerek bağışıklıklarını baskılaması ve giderek ölümcül bir hale gelmesiyle ortaya çıkar. Kedilerde fiv hastalığı genel olarak salya ve vücut sıvılarıyla bulaşır. Bu yüzden bir kediden diğer kediye geçmesi oldukça yaygın görülür. Kedilerde en çok bulaştığı durum ise çiftleşme ya da kavga olan durumlardır. Kedilerin fiv hastalığı belirtileri göstermesi, teşhis için yeterli değildir. Bu yüzden mutlaka kan tahlili ile durum tespiti yapılmalıdır.

Kedilerde fiv hastalığı görülme oranı erkeklerde dişi kedilere göre iki kat daha fazladır. Fiv hastalığının anneden yavrulara bulaşması ise daha nadir görülen bir durum olsa da imkânsız değildir. Kedilerde fiv hastalığı olma ihtimali ortaya çıktığında mutlaka zaman geçirmeden kliniğimize getirmeli ve tedavi sürecini başlatmalısınız.

Kedi Fiv Aşısı Fiyatı

Kedilerde fiv hastalığı tedavisi olmayan ve ciddi sonuçlara sebebiyet verebilen bir hastalıktır. Ancak erken teşhis edildiğinde kedilerin bu virüsü tedavi edilemez. Ancak yaşamlarını devam ettirecekleri boyuta getirilebilir. Kedi fiv aşıları ise bu virüse yakalanmadan önce yaptırılması gereken önemli aşılar arasında yer alır.

Kedi fiv aşıları zorunlu olan aşılardan değildir. Ancak kedilerin bu virüsü kapma ihtimallerini en aza indirmek ve onların daha sağlıklı bir hayat yaşamasını sağlamak için kedi fiv aşısının yaptırılmasını klinik olarak tavsiye ediyoruz. Kedi fiv aşısı fiyatı Veteriner Hekimliği Odası tarafından 800TL olarak belirlenmiştir. Bu fiyat başlangıç rakamını temsil etmekte olup kedinizin yaşı, kilosu, cinsi ve mevcut sağlık durumu süreci ve fiyatı farklılaştırmaktadır.

Kedi Aidsi

Kediler, fiv virüsü kaptıklarında uzun süre bunu ortaya çıkaracak belirtiler göstermeden yaşayabilirler. Aids hastalığı dünyada çok yaygın olsa da kedilerde çok sık görülen hastalıklar arasında yer almaz. Fiv virüsünün sebep olduğu kedi aidsi belirtilerini %1 ile %5 oranında gösterir. Kedilerde fiv hastalığı çok sık belirti gösteren ve hemen fark edilen bir hastalık değildir. Bunun sebebi kedilerde fiv hastalığı birçok farklı türde olabilir. Bu türlerin bir kısmı daha az zararlı olmaktadır. Bu yüzden kedilerde hemen fark edilmeyebilir. Kedi aids belirtileri en yaygın belirtileri ise şu şekildedir:

• Ağız içi yaraları,
  • Diş etlerinde iltihap,
  • Ciltte iyileşmeyen yaraların ortaya çıkması,
  • İshal,
  • Kronik göz iltihabı,
  • Stresli ve mutsuz bir ruh hali,

Fiv virüsü kapan kedilerde en sık görülen enfeksiyon belirtileridir. Özellikle başka kedilerde kediniz kavga ettiğinde yaklaşık 1,5 – 2 ay sonra fiv testi yaptırmanız erken teşhis açısından oldukça önemlidir. Böylece ölümcül bir sonuca sebep olmadan kedinin normal yaşamını devam ettirebilecek düzeye getirilmesi sağlanabilir. Aids, tamamen iyileşen ve tedavisi olan bir hastalık değildir. Kediniz fiv virüsü kapıp enfekte olduğunda artık yapılması gereken normal şekilde hayatını devam ettirebilmeyi sağlamaktır.

Kedilerde fiv hastalığı her zaman belirti vermeyebilir. Bu yüzden kedinizin fiv kapmış olabileceğinizi düşünüyorsanız bir an önce fiv tahlilleri yaptırmanız gerekir. En kesin sonuç kan tahlili ile elde edilir. Kediniz kavga etmişse özellikle bir süre bekleyip hiçbir belirtisi çıkmasına izin vermeden fiv testini yaptırın. Bu sayede erken teşhis sayesinde uygulanan tedavilerle kedinizin erken ölüm ihtimalini azaltırsınız.

Kedilerde Fiv Aşısı

Kedilerde fiv hastalığı olarak da bilinen kedi aidsinden kedileri korumanın bir yolunun olup olmadığı merak edilir. Fiv virüsü, kedilerde bağışıklığı zayıflatarak vücudun direncinin düşmesine ve bu yüzden diğer enfeksiyonlara karşı da meyilli olmasına sebep olur. Kedi fiv aşısı her ülkede bulunmaz. Bunun sebebi öncelikle %100 koruma sağlamamasıdır. Bu yüzden bazı kedi sahipleri de kedilerine fiv aşısı yaptırmayı tercih etmez. Fiv aşısı yaptıran kedilerde, fiv testleri pozitif çıkabilir. Bunun sebebi vücudun o virüs için bağışıklık kazandırmasıdır.

Fiv virüsünün her kediye mutlaka yapılmasını tavsiye etmiyoruz. Zaten zorunlu aşılar arasında yer almayan kedi fiv aşısı ancak fiv bulaşma ihtimali yüksek olan kedilere yapılmalıdır. Kedilerde fiv hastalığı kapma ihtimali yüksek olanlar ise genellikle sokakta yaşayan kedilerdir. Bunun dışında eğer kediniz diğer kedilere karşı da fazla saldırganlık eğilimleri gösteriyorsa tedbir amaçlı onlara da yaptırmanızda fayda olacaktır. Kedilerde fiv hastalığı koruması sağlamak için fiv aşısı yaptırdığınızda, her aşıda olduğu gibi bir kısım yan etkiler de ortaya çıkabilir. Ancak bunlar kısa süre içerisinde azalarak ortadan kaybolacaktır.

Kedilerde Fiv Tedavisi

Kedilerde fiv hastalığı ne yazık ki özel bir tedavisi olmayan hastalıklardandır. Kedilere bulaştığında hemen fark etmek de mümkün değildir. Kedilerde fiv tedavisi hekimlerimizin amacı hastalığı mümkün olduğunca hafif semptomlar içeren aşamada tutmaktır. Eğer fiv virüsü olan kediyi, belirtiler çıkmadan fark ederseniz uygulanan tedavi süreci daha farklı olur. Ancak belirtiler ortaya çıktıktan sonra fark ederseniz ilaç kullanımı, replasman tedavisi, parazit muayenesi ve takviye ilaçlarla bir tedavi uygulanır.

Kedilerde fiv hastalığı genelde belirtiler ortaya çıkmadan önce fark edildiğinde kedilerin ölüm oranı düşer. Fiv virüsü kapmış bir kedinin diğer kedilere bulaştırmasını önlemek için öncelikle dışarı çıkarmamak ve diğer kedilerle temasını kesmek gerekir. Aynı şekilde kısırlaştırma yaptırarak bu şekilde de bulaşı önlemek gerekir. Kedi sahiplerinin en merak ettiği soru ise kuşkusuz fiv olan kedi ne kadar yaşar sorusudur.

Eğer kedilerde fiv virüsü teşhis edildiğinde henüz herhangi bir belirtisi yoksa ve diğer enfeksiyonları da kapmadılarsa normal bir yaşam sürdürme olasılıkları fazladır. Ancak belirtilerin artmasıyla fiv testi yaptırılması sonucu fark edildiyse artık o kadar da uzun yaşama şansı kalmaz çünkü virüs enfekte olarak vücuda yayılmış hale gelir.

Fiv ve Fip Farkı

Kedilerde görülen fiv ve fip virüsleri arasındaki farkı merak edenler olabilir. Fiv ve fip farkı temel olarak şu şekilde sıralanabilir.

• Fiv bağışıklık yetmezliği virüsüyken, fip bağırsak enfeksiyonlarına sahip olan koronavirüs mutasyonu bir virüstür.
  • Fiv belirtileri hemen ortaya çıkmaz, fip belirtileri sıvı birikimi ya da ateş, kilo kaybı gibi belirtiler verir.
  • Fiv genelde vücut sıvısıyla bulaşırken, fip dışkı ile bulaşır.

Fiv ve fip virüslerinin ortak noktası ise her ikisinin de kesin bir tedavisi yoktur. Ancak aşı ve önlemlerle yaşam kaliteleri arttırılarak ölümcül sonuçların ortaya çıkması ortadan kaldırılabilir. Bunun için de önemli olan erken teşhistir.Kedinizin fiv virüsü kapma ihtimalinin fazla olduğunu düşünüyorsanız klinik olarak önerimiz fiv aşısı yaptırmanızdır. Kedilerde fiv hastalığı açısından koruma sağlayan ve yakalanma ihtimalini azaltan fiv aşısını yaptırmak için AYKAVET Veteriner Kliniği’mize gelebilirsiniz. Profesyonel veteriner hekimlerimiz eşliğinde kedileriniz için uygun steril ortamda fiv aşısı başta olmak üzere tüm aşı ve bakım işlemleri hakkında destek alabilirsiniz.