Kedi Mantarı

Mantar enfeksiyonu çoğu evcil hayvanlarda görülürken en sık kedilerde rastlanmaktadır. Peki, kedi mantarı nedir, neden olur tedavisi nedir, bu mantar insanlara bulaşır mı? Şimdi bu sorulara cevap verelim. Öncelikle kedi mantarı, bulaşıcı bir enfeksiyon türüdür. Daha çok kedilerde rastlanmasının en büyük sebebi tüy sıklıklarının fazla olmasından kaynaklıdır.

Belirtileri kedinin fazla kaşınması, tüylerin belirli kısmında dökülmeler olması gibi durumlarla anlaşılabilir. Kedi mantarının birçok çeşidi vardır ve çevresel faktörlere bağlı olarak bu mantarların yayılması değişiklik gösterir. Bunlardan bazıları Microsporum canis, Microsporum gypseum ve Trichophyton mentagrophytes isimleriyle bilinir. Bu enfeksiyonların yayılımı hızlı olur ve tedavi edilmediği sürece başka hastalıklara da sebebiyet verir. Bu yüzden kedi sahiplerinin, kedilerinin bakımına dikkat etmesi ve olası hastalıklardan korumak veteriner kontrollerini sık sık yaptırmaları gerekir.

Kedi Mantarı Neden Olur?

Birçok çeşidi olan mantar enfeksiyonun kediler arasında bulaşma oranı da oldukça yüksektir. Peki, kedi mantarı neden olur? Kedi mantarı, genellikle hijyenik olmayan ortamlarda bulaşma riskini arttırmaktadır. Genellikle açık yara ve düşük bağışıklık sebebiyle mantar enfeksiyonu olan bir kediden virüsü hemen kapması mümkündür. Fakat mantar bulaşıcı bir enfeksiyon olduğu için sağlıklı bir kedi olsa bile tamamen korunması mümkün değildir. Bu sebeple kedi sahiplerinin dikkat etmesi gereken konulardan biri de kedileri genelde hijyenik ortamlarda bulundurmak ve hasta kedilerle temasından kaçınmak olmaktır.

Kedi Mantarı Tedavisi

Kedilerde sık görülen kedi mantarının tedavisinden önce mantarın hangi tür olduğuna dair teşhisi veteriner hekim tarafından belirlenecektir.. Çünkü mantar çeşitliliğin fazla olmasından kaynaklı tedavi yöntemi de mantar türüne göre değişiklik göstermektedir.

Kedi Mantarı Nasıl Geçer?

Kedi sahiplerinin kaygılanmasına sebep olan bu mantarların nasıl geçeceği de merak uyandıran bir konudur.

Kedi mantarının başlıca tedavi yöntemleri olarak ağız yoluyla verilen ilaç, krem, serum, aşı gibi yöntemler uygulanmaktadır. Asıl önemli olan konu ise uygulanan bu tedavilerin başarılı bir sonuç vermesi mümkün müdür? Öncelikle bulaşması riskli olan bu mantarların tedavi sürecinin bir parçası olarak evde bakım da oldukça önemlidir.

Kedinin bir süre temiz bir ortamda bulunup karantinaya alınmış gibi dezenfekte edilmesi gerekmektedir. Çünkü tamamen geçmeyen mantar hala bulaşıcı etkiye sahiptir ve yayılmaya devam edebilmektedir. Bu da kedinin hastalığına devam etmesine, ilerlemesine ya da diğer kedilerin de sağlık bakımından riske girmesine sebep olabilir.

Kedi Mantar Aşısı

Kediler hayatları boyunca sağlıklı bir yaşam sürdürmek adına bazı dönemlerde yaşlarına göre aşı olmaları gerekmektedir. Özellikle yavru kedilerin bağışıklıkları daha düşük olduğu için hastalıklardan ve virüslerden daha fazla korunması gerekir. Bu sebepten kediler için Kedi Aşı Takvimi de önem arz etmektedir.

Kediler doğdukları andan itibaren 45 gün boyunca anne sütü alırlar ve bu 6-7 haftalık aşamada anne sütü yavru kedileri hastalıklardan ve dış etkenlerden korur. Fakat daha sonra korunmak için takviye olarak aşı olması gerekmektedir. Kedilerin sağlıklarını korumak için doğdukları andan itibaren yapılması gereken 3 zorunlu aşıları vardır. Bunlar; kuduz, karma ve lösemi aşısıdır. Bunların haricinde kedi mantarı aşısı uygulanan yöntemler arasındadır.

Aşı, hastalıklardan önce yapılması gereken bir uygulamadır. Her aşının koruyuculuk seviyesi farklıdır ve kedinin mevcut sağlık durumuyla da doğrudan ilişkilidir. Ancak yine de aşılı kedilerin aşısız kedilere göre hastalığa yakalanma riski daha düşüktür. Yakalansa dahi atlatması daha kolay olacaktır.

Aşı yöntemi, hastalıklardan korumak için kullanılmasının yanı sıra karşılaşılan hastalık sonucunda tedavi yöntemi olarak da kullanılmaktadır. Örneğin kedi mantarını geçirmek için kullanılan yöntemlerden olan kedi mantarı aşısı veteriner hekimlerin mantar türü teşhisi sonucunda kullanılabilmektedir.

Kedi Mantarı İlacı

Kediler yapıları gereği istenmedikleri davranışla karşılaştıklarında ikna edilmesi zor canlılardır. Bunun örneklerinden birisi de kedilere ilaç vermektir. Kedi sahiplerinin en çok korktuğu durumlardan biri kedilerinin bazı sağlık problemleriyle karşılaşmasıdır. Bunun sonucunda da kediler ilaç tedavisinde başlayabilir. Uygulanan bu ilaç tedavisini genellikle veteriner hekimler tarafından yapılması tavsiye edilmektedir. İlaç tedavisini kedilere uygulamak için veterinerler farklı yollar kullanırlar. Eğer kedi sahiplerinin yapabileceği bir şeyse genellikle yemeklerinin arasına ilacı karıştırarak verilmesi tavsiye edilir. Bunun yanı sıra hap yutturmak için kullanılabilecek aparatlar da mevcuttur.

Bahsettiğimiz kedi mantarı hastalığının tedavisi için kullanılan yöntemlerin başında ağız yoluyla kullanılan ilaçlar tercih edilmektedir. Veteriner muayenesini yapıp mantar çeşidini belirlenmesinin ardından genellikle reçetesine ağız yoluyla kullanılan ilaçlardan yazar. Bazen duruma göre yayılmamış mantarı bölgesel tedavi etmek adına krem, losyon gibi tedavi yöntemlerini de tercih edebilir.

Kedi Mantarı Kremi

Kediler mantar tedavisi sırasında birçok analizin ardından cildi tedavi etmek için kullanılan yöntemlerden biri de kedi mantarı kremi kullanmaktır. Kedi mantarı ciltte görülebilecek bir enfeksiyon türüdür. Belirtileri genellikle tüylerinde belli bölgelerinden dökülme, açık yara görünümü şeklinde olabilir. Veterinerlerin tercih ettiği tedavi yöntemine göre ciltteki enfeksiyonu önlemek ve yayılımını azaltmak için bölgesel tedavi uygulanabilmektedir ve bu tedavide genellikle topikal merhemler tercih edilmektedir. Ayrıca bu yöntem uygulanırken enfekte olmuş bölgeler korunmalı, temiz hijyen koşullarına göre tedavi edilmelidir.

Kedi Mantarı İnsana Geçer Mi?

Mantar enfeksiyonunun çoğu evcil hayvanda görülebileceğinden bahsetmiştik. Peki, bu mantar enfeksiyonu insanlarda da görülür mü? Bulaşıcı bir enfeksiyon mudur? Bu soruların cevabı evet olsa da bizi endişelendirmemeli.

Sık tüye sahip olmasından kaynaklı kedilerde sık rastlanan mantar enfeksiyonu gerekli tedbirler alınmadığında insanlara da bulaşma riski taşımaktadır. Özellikle çocuk ve gençlerde ya da grip, soğuk algınlığı, nezle gibi hastalık geçirip vücut direnci düşük olan insanlarda mantar enfeksiyonuna sahip bir kediyle teması halinde enfeksiyonun geçmesi mümkündür.

Peki, kedi mantarı insana geçerse ne olur? Bu endişe edilecek bir durum değildir. Çünkü doğru tedavi yoluyla kısa sürede atlatılacak enfeksiyon türüdür. Önemli olan belirli risk gruplarını kapsayan kişiler( çocuk ve gençler, bağışıklık sistemi düşük olan insanlar) kedi mantarına sahip olan kedilerle temastan kaçınmalı ve hijyenik ortamlarda bulunması gerekmektedir. Tüm bu durumları önlemek için kedi sahiplerinin kedilerini düzenli bir şekilde veteriner kontrolüne götürmesi gerekir. Kedilerin, kedi mantarı gibi bulaşıcı bir enfeksiyona sahip olması halinde de uygun tedavi yöntemlerine göre sağlığına kısa süre kavuşması mümkündür.

Kedinizde mantar sorunu varsa, kedinizin mantar tedavisi için AYKAVET Veteriner Kliniği’mizi ziyaret edebilir, bizi arayabilirsiniz.